ALIF BA TA

ALIF BA TA

22 November 2013

Cebisan Usaha

Ini bukan cerita baru,
sembang kedai kopi tahun 90-an malah lebih lama dari itu,
titik2 sembang mencerca anak muda yang mengelitis mahu ketahuan akan dunia sebenar,
Dicerca katanya tidak siap untuk menjengah dunia sebenar,
maka apabila anak muda mula bersuara dikata melawan dan tiada adab sopan.

Sampai bila harus punya sikap sebegini,

tidakkah kau ketahui umur yang sudah menjengah belasan tahun itu sudah pun memegang senjata di medan perang 1400 tahun yang lampau, tidak kah kamu ketahuan,berapakah umur pembuka Kota Konstantinopel ? 

Maka dalam usia yang sudah menjengah 20an ini,terlalu jauh untuk aku kejar usaha mereka yang sudah berjuang demi ummah,aku tidak mampu untuk memegang sebilah belati apatah lagi M16, tidak bisa menunggang kuda belaan apatah lagi memandu jet2 pejuang.


Namun aku,kamu,dan kalian.bisa tunggangi akal untuk berjuang demi ummah. Perah akal mu bukan untuk ilmu dunia hingga alpa kisah rakan saudara kita. Jari jemari yang dimiliki bukan untuk mengepost kisah percintaan dua remaja,bukan juga mahu cari sengeketa mengolah dendam semata.


Namun aku,kamu,dan kalian bisa mencari secebis usaha untuk membangkit kan kesetiaan pada ummat ini,secebis usaha untuk menegakkan cakna dan peduli demi ummah ini.


Cara aku,kamu dan kalian mungkin kali banyak bezanya,tetapi tetap tujuannya menuju titik akhir yang serupa. 


Moga cebisan cebisan usaha ini,dinilai indah dihadapan Tuhan Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang


-hm-

cardiff.

No comments: