ALIF BA TA

ALIF BA TA

07 November 2013

Apa ada pada kertas peperiksaan?

Assalamualaikum wbt.

Hari ini dapat berita dari Malaysia yang salah seorang calon SPM meninggal dunia ketika menjawab peperiksaan SPM di sekolahnya.Moga beliau dicucuri rahmat dan ditempatkan dalam kalangan orang yang beriman.Teringat pesan Nabi SAW bahawa mereka yang matinya dalam menuntut ilmu ini seolah2 mati shahid.InsyaALLAH.

ABT juga sempat membaca sebuah tulisan dari hamba ini,berkaitan dengan keluh kesah Kisah Sistem Pendidikan Negara. Bagi ABT apa yang menariknya dalam isi tulisan ini ialah perspektif yang cuba dibawakan untuk kita semua selami seberapa banyak potensi dalam diri dan jiwa anak muda,BUKAN HANYA DILUAHKAN DALAM KERTAS PEPERIKSAAN SEMATA.

Moga bermanfaat.


KEKANGAN SISTEM PENDIDIKAN MERUGIKAN NEGARA

Terima kasih kepada yang meminta ulasan kami tentang kematian pelajar di dewan peperiksaan SPM yang telah menggemparkan ramai pihak semalam. Beliau adalah pelajar terbaik dalam kelas dan menjadi harapan sekolah serta keluarga untuk mendapat 10A. Berita pelajar yang membunuh diri selepas gagal mendapat keputusan yang dihajatkan sebelum ini juga telah men
arik perhatian ramai. Walhal keputusan beliau masih baik. Sejauh itu tragisnya stigma DEMAND masyarakat terhadap keputusan cemerlang.

Hari ini rakyat telah mulai sedar bahawa sistem pendidikan negara banyak memberikan kekangan kepada pembangunan minda dan sahsiah anak-anak. Kedudukan perbandingan kecerdasan pelajar mengikut sumber PISA 2009+ menunjukkan negara kita berada di tangga ke 52-57, Indonesia di tangga ke 61-67, kedua-duanya Islam belaka. Singapore pula 2-5, dan Shanghai, China di tangga pertama. Dahulu kita tahu China gah dengan armada mereka, ketaatan rakyat mereka dengan raja dan patriotisma rakyatnya. Hari ini kita lihat taburan China Town dan masyarakat Cina yang menguasai perniagaan dan bidang kerajinan seluruh dunia. Di tanah besar mereka sekat internet mereka. Wajarlah Nabi nasihatkan kita belajar dengan China, dan kita pula berhentilah mengatakan hadis itu lemah hanya kerana kita tidak nampak rasionalnya.

Atas dasar itu ramai ibu bapa yang memilih untuk mencari alternatif pendidikan kepada anak-anak mereka. Ada yang bertindak nekad untuk mendidik sendiri anak mereka di rumah sejak sekolah rendah. Tidak kurang juga yang menitipkan anak di sekolah agama rakyat, mahad tahfiz atau International School untuk meneruskan pembelajaran.

Kami ingin memetik isi teks perbualan seorang pemuda Islam dengan Bishop berserta ulasannya yang dikirim kepada kami oleh seorang yang tidak dikenali tentang hal ini. Sangat menarik apabila propaganda Vatican nampaknya telah sangat berjaya mendominasi sistem pendidikan seluruh dunia. Mereka berjaya mengongkong anak-anak kita agar tidak mampu berfungsi menzahirkan potensi mereka pada usia muda.

Sistem pendidikan dirangka begitu rupa agar anak-anak kita dipersulit dengan pelbagai subjek pendidikan yang membebankan mereka. Hakikat bahawa apa yang di ajar itu kurang sekali digunakan di alam nyata telah mereka akui dengan bangga bagi menampakkan kebodohan kita. Bishop turut menyatakan Jubah Universiti itu adalah pakaian mereka, dan itu menjadi impian anak-anak seluruh dunia. Mereka melihat fenomena itu dengan penuh bangga bahawa budaya dan propaganda mereka telah lama berjaya sehingga kita sendiri minta anak kita berlumba-lumba mendapatkannya.

Subjek sejarah yang paling penting dalam penelitian jatuh bangunnya sebuah ketamadunan bangsa dan agama adalah menjadi tumpuan mereka. Buktinya hari ini subjek itu tidak banyak membina semangat patriotisma anak-anak kita. Subjek dirangka begitu rupa sehingga ia terputus-putus kesinambungannya dan anak kita hanya diajar untuk terbeban mengadap periksa saja. Selesai periksa, masing-masing berbangga dengan sijil dan meneruskan pemburuan seterusnya.

Begitu juga subjek-subjek seperti matematik tambahan dan sebagainya yang sangat membebankan minda, walhal tidak banyak aplikasinya dalam kehidupan mereka. Subjek agama juga jadi tumpuan mereka. Bishop dengan angkuh menampakkan kebodohan kita yang sengaja ditanam dengan habit menghafal dan berhayal. Mereka akui telah sengaja menawan institusi agama seperti masjid dan universiti untuk membesarkan soal ritual agar kita lalai dan menjadi tidak produktif.

Masyaallah, kami dapati kenyataan Bishop itu ada kaitan rapat dengan apa yang kami kaji. Plot 3G mereka dalam penaklukan negara, harta dan agama kita amat rapi sekali. Peperangan demi peperangan itu sengaja diatur sebegitu rupa. Ia disengajakan dengan sedikit olahan politik untuk menjahanamkan manusia. Bakinya untuk mencipta trauma minda, menjadikan negara jadi papa kedana, membelanjakan harta negara dengan banyaknya untuk pertahanan negara dan memaksa kita berhutang dengan mereka.

Dalam konteks penaklukan mereka di Nusantara ini sangat jelas bermisikan agama juga. Walaupun perdagangan rempah menjadi asas kehadiran mereka, namun mereka juga datang bersama senjata. Akhirnya wilayah kekuasaan Melaka jatuh ke tangan mereka.

BUKAN UNTUK MEMPERKECILKAN PENGORBANAN NENEK MOYANG KITA, namun kita juga harus simpati kepada nasib agama dan bangsa dengan penipuan yang berlaku ke atas nenek moyang kita. Sampai hari ini kita menyanjung kejayaan yang fasik. Kita wajib meneliti asal usul kita dan plot penjajahan mereka. Jika tidak, sedikit kuasa dan keistimewaan yang ada bakal terhapus semuanya, kelak akan terhapuslah juga Melayu dan Islam dari mukabumi Nusantara sepenuhnya. Kita harus menyahut seruan Hang Tuah, bangkit menebus penipuan mereka agar TIDAK MELAYU HILANG DI DUNIA.

Kemerdekaan Indonesia dan Malaysia selepas penjajahan harus diteliti semula. Harus ketahui bukti yang penjajahan sebenarnya masih bermaharajalela. Carilah asas yang kukuh untuk melupakan ego diri, puak dan kuasa yang ada pada kita untuk kembali bersatu. Sedarlah semua, betapa luasnya Wilayah kekuasaan Melaka sebelum ini, dari Maluku ke Madagaskar.

NAMA MELAKA ITU SENDIRI terkait dengan KUASA RAJA (MALIK)-QS:1/4. Pokok Melaka itu asas akidah kita (QS:14/24,25 & QS:48/18). Hang Tuah berlima itu duplikasi persahabatan pejuang agama sepertimana Rasulullah berlima juga. Malang sekali hari ini, Melaka sudah hilang Fatihahnya, yang dahulunya Beraja dan sangat luas Wilayahnya telah menjadi sebuah negeri paling kecil dan tidak berRaja lagi. Itu gambaran jelas kehancuran kekuasaan kita.

SEMUA WILAYAH ISLAM MELAKA TELAH BERTUKAR NAMA DAN AGAMANYA. Thailand, Filipina, Singapore, Malaysia, Indonesia, Myanmar, Vietnam, Cambodia dan Laos itu bukanlah nama asalnya. Kesemua negara yang telah Islam asalnya itu hari ini telah terhapus agamanya. Siam menukar nama kerana ia bebas dari penjajahan agama, kerana itu di panggil Thai (bebas) Land (tanah). Musuh Islam tidak minat menawannya kerana ia satu-satunya negara yang belum ISLAM lagi di Nusantara. Bahkan kebodohan kita telah menyebabkan wilayah selatan Thai yang telah Islam turut tergadai ke tangan mereka.

BISHOP INGINKAN ANAK KITA MURTAD TANPA SEDAR. Mereka lebih suka anak kita menyembah mereka tanpa kehadiran jasad mereka. Kerana itu mereka tinggalkan legasi perang salib itu kepada wakil-wakil mereka dari kalangan kita juga. Mereka masukkan roh mereka ke dalam sistem pemerintahan, pendidikan, budaya dan agama kita sendiri. Hari ini mereka angkuh mengakuinya. Mereka angkuh mencabar kita untuk mengembalikan maruah agama kita mengalahkan mereka, kerana mereka yakin kita sudah hilang punca dan tidak mungkin mampu memulihkan keadaan semula.

KEMBALI MENYENTUH SOAL PENDIDIKAN

Ingin kami seru agar kita sama-sama bantu pihak kerajaan untuk merangka semula mengikut acuan kita. Berhentilah mengagungkan konsultan barat yang juga mengambil quran sebagai acuan mereka. Bishop lebih fasih dengan hujah quran berbanding kita. Kemudian kita bayar jutaan dolar untuk mendapatkan khidmat mereka. Walhal memang itulah impian mereka. Tanpa dibayarpun memang mereka mahu menyusup ke dalam sistem pendidikan kita.

Kegemilangan Islam telah memperlihatkan kecemerlangan anak-anak di usia sangat muda. Jika kita terus menggunakan sistem Barat, maka anak kita akan kehilangan potensi dan khidmat yang sangat berharga untuk pembangunan negara bangsa. Kami turunkan contoh berikut untuk kita teliti.

• Usamah bin Zaid, 17 tahun – sahabat yang dipercayai oleh Rasulullah SAW untuk memimpin pasukan dalam peperangan melawan Romawi.
• Abdullah bin Abbas 14 tahun – turutsama dalam perundingan bersama sahabat bagi memutuskan perkara-perkara besar.
• Muhammad bin Al-Qasim 17 tahun – memimpin pasukan dalam penaklukan Hindia
• Umar bin Abdul Aziz 25 tahun – menjadi Gubenur Madinah
• Abdul Rahman Ad Dakhil 25 tahun – berjaya mendirikan daulah Bani Umayyah di Andalusia, padahal beliau tinggal sebatangkara selepas seluruh keluarganya dibunuh Bani Abbasia.
• Muaz bin Amr Al-jamuh 14 tahun dan Muawwiz bin Afra 13 tahun - membantu membunuh Abu Jahal secara berdepan diperang Badar. Muaz putus tangan dan Muawwiz gugur syahid.
• Nabi Sulaiman – Telah ikut mencatur peperangan sejak umur 9 tahun. Mewarisi kerajaan Ayahandanya Nabi Daud AS ketika 12 tahun.
• Muhammad Al-Fatih 18 tahun - berjaya menawan Constantinople bersama rakan sebayanya.
• Nabi Muhammad SAW sendiri – Di usia 12 tahun telah menampakkan kehebatan berniaga ke luar negeri bersama bapa saudara baginda. Di usia 15 tahun baginda menjadi Komanden Perang Fijr. Di usia 25 tahun baginda telah menjadi Presiden NGO Hilfulfudul.

SISTEM PENDIDIKAN BARAT SENGAJA DIRANGKA begitu rupa untuk meranapkan semangat berjemaah anak-anak kita. Yang pandai dipisah dari yang lemah. Semangat Kopetetif dipupuk, amalan saling membantu (Koperatif) dimatikan. Akhirnya kita menjarakkan jurang dan ini akan berlarutan sebagai asas pengkastaan atau assobiyah di kalangan mereka sampai ke tua. Kajian kami menunjukkan 1 tahun sistem pembelajaran Islam boleh mengelakkan pembaziran masa dan potensi pembelajaran ciptan barat sekitar 4-6 tahun (Insyaallah akan dihurai dalam artikel lain). Sebab itu pejuang dulu matang lebih awal.

Sistem pendidikan rasmi tidak memungkinkan anak-anak menjadi kreatif dan berperanan secara realistik untuk menyumbang kepada negara akibat kekangan masa. Paling awal mereka boleh keluar berkhidmat ialah di usia 21 tahun. Usia perkahwinan juga terlewat. Bagaimana kejayaan remaja seperti di atas boleh dicapai jika sistem pendidikan ini diteruskan. Seharusnya kita guna modul pendidikan Islam dengan rangka 7 yang berulang. Mengapa harus terikut-ikut dengan 1 pelajar 1 sukan? Berapa banyak kerosakan akhlak berlaku dalam sukan? Hinakah agama jika kita kalah sukan? Bayangkan anak dara yang buah dadanya dan punggungnya sudah cukup besar pakai ‘seluar dalam’ berlari 100 meter, lompat kijang, lompat tinggi di padang..! Pakai bikini berenang di kolam dan menari di pentas?

Subhanallah, di mana amanah ilmuan dan pelaksana agama? Tidak takutkah ancaman Allah? mengapa tidak masukkan disiplin agama dalam pendidikan negara? Di mana letaknya perintah menutup aurat? Kecil benar Allah itu di hati kita! Sudah lupakah kita analogi perang salib? larian obor, tiup lilin kek hari jadi? iaitu membawa lari dan memadam cahaya Islam, potong dan makan, pecah dan perintah?

Ironinya, mereka lalaikan dan robotkan anak-anak kita, dan pada masa yang sama mereka pacu kejayaan anak-anak mereka di usia muda. Billgates yang tinggalkan sekolah pun boleh jadi kaya. Kita pula berbangga anak kita jadi pelajar terbaik di dalam dan luar negara. Yang kurang cemerlang kita pinggirkan dan kita hina. Mereka senyum sinis melihat anak kita pecah kepala untuk cemerlang dalam periksa. Akhirnya otak anak kita jadi letih dengan silibus yang memenatkan otak dan menyudahkan hidup menjadi robot manusia gelandangan yang tidak berakhlak. Kami yakin anda pernah baca kisah anak cemerlang yang hujung hidupnya menjadi?? Nauzubillah.

Sekali lagi, kami hargai semua yang telah berusaha bersungguh-sungguh membangun sistem pendidikan negara. Malangnya lain menteri lain polisi. Anak-anak jadi mangsa. Semuga artikel ini mampu membuka minda untuk kita sama-sama kembali kepada asas agama kita yang penuh dengan rahsia yang sudah kita persia-siakan. Sabda Nabi SAW “Agama itu nasihat”. Sila baca bersama berita penuh,

1 comment:

Nakhoda Kuala said...

Saudara,

Sistem yang sedang digerakkan sekarang dan sedang sampai ke Tingkatan 2 mungkin dapat menyelesaikan sebahagian daripada kebimbangan terhadap peperiksaan. Namun ada baiknya ' kes terpencil' ini tidak dikaitkan dengan sistem yang telah ditempuh oleh jutaan pelajar. Mari kita buat kajian dan penambahbaikan namun usah bermula dengan sesuatu yang ' sangat jarang berlaku'.